Monday, October 21, 2013

Saya dan Tesis

Jika malas mencatat kepayahan menulis PhD pada waktu kepayahan tersebut, susahlah nak perihalkan semula kemudiannya. Begitulah yang dirasakan sekarang, fasa yang paling susah bagi saya (dari sudut penulisan) sudah berlalu tanpa sempat dirakam. Waktu itu, setiap zarah yang berlalu seolah2 kita dapat rasa. Apabila tengok timbunan kes atas meja atau artikel pdf yg tidak berkesudahan (yang perlu di 'skrol' down), rasa nak 'shut down', 'hang' pun ada(istilah komputer je, bukan literal).

Sekarang ini saya merasakan cabaran yang berbeza, sesuai dgn fasanya. Susah juga, tetapi motivasinya lebih memberangsangkan.
Masa first year, kesibukannya sekitar melepasi ujian 'upgrade'. Masa second year, sejurus selepas upgrade, kepayahannya ialah 'memulakan penulisan' seperti yang telah dijanjikan di dalam proposal. Bab kedua begitu mencabar sekali. Ternyata dlm kes saya, byk sekali pembetulan yg perlu dilakukan kemudiannya.
Bagi bab-bab seterusnya, cabarannya ialah meneroka aspek yang diperkenalkan dlm bab-bab tersebut. Saya perlu meneroka tiga jurispruden yang agak asing bagi saya, justeru masa yang ada perlu diperuntukkan utk mengenali jurispruden2 tersebut, mengenalpasti literature yg relevan, memahami kes, menganalisa dan menulisnya. Jurispruden 'pokok' juga (yg keempat) saya baru mengenalinya ketika mula pengajian.

Proses ini telah mengambil masa sehingga ke pertengahan tahun tiga. Tertekan juga dgn masa yg begitu pantas berlalu. By the time masuk chapter akhir (yg memuatkan sintesis kes, pengamatan dan dapatan) saya sudah tidak sabar2 mengulang bab-bab terdahulu utk dimurnikan. Pertama, melalui pembacaan bahan-bahan2, saya telah dapati cara yang sesuai utk 'approach' bab-bab tersebut. Ada satu bab tu, saya terpaksa rombak dapatan saya dgn bersandarkan literatures lain. Yang susahnya (dan baiknya) ialah- tiada salah dan betul didlm undang2, yg penting ia mesti disandarkan kpd hujah2 yang boleh diterimapakai. Susahnya, kita kena berhati-hati memilih examiners yg selari dgn pendapat kita. Kedua, saya bimbang masa tidak mencukupi utk melakukannya jika saya tak memulakannya. Penyelia saya berkali2 pesan supaya terus meneroka dan menulis utk bab seterusnya dan jgn dihiraukan pembetulan dahulu. Apabila saya tengok balik, ada betul katanya itu, kerana selagi kita baiki selagi itu ia takkan sempurna. Yang ruginya ialah masa yg sepatutnya digunakan utk meneroka bab baru. Itu yg memerlukan masa yang banyak.

Alhamdulillah penyelia saya banyak membantu. Dia selalu sarankan pembacaan dari segala ceruk. Pembacaan saya jadi terpandu. Tetapi dia tidak masuk campur dgn penulisan. Yg diberi ialah panduan. Jika tidak agaknya dah lama saya punya thesis jadi 'lefties' (seperti yg berlaku dlm satu bab saya yg dirombak tu). Insaf - 'nikmat itu semuanya dari Allah, walaupun diberi melalui manusia'.

Apabila sudah masuk fasa meperbaiki penulisan (correction), ia adalah waktu yang baik (yg ditunggu-tunggu) utk mencantumkan kesemua penulisan tersebut di dalam satu dokumen. Inilah fasa saya sekarang. Cabarannya ialah berbentuk editorial dan mengharmonikan kesemua bab tersebut. Utk fasa ini, yg perlunya ialah mengenalpasti (secara muktamad) gaya penulisan nota kaki, senarai kes, perjanjian2 antarabangsa etc. Memastikan setiap rujukan telah di'rujuk' sebenar2 nya (berbeza dgn zmn undergraduate). selagi saya tak tengok dgn mata kepala sendiri kes tersebut dan paragraph yang dimaksudkan, selagi itu bahan tersebut tidak dpt dimasukkan di dlm tesis. Setiap notakaki adalah liabiliti.
Ok, stop sini dahulu -

Saya dan Tesis, Oktober 2013, Dundee.

No comments: