Monday, October 21, 2013

'Niat' utk menghantar tesis

Apabila kita sedang sibuk menulis, kita jarang ambil tahu proses dan prosedur utk urusan yg belum lagi perlu. Bukan tidak mahu ambil tahu, tapi kadang-kadang tidak ada urgency utk benar2 mengambil perhatian. Lagi pun ada banyak perkara yang lebih urgent di hadapan mata. Contohnya, pada tahun pertama, yang ada di hadapan mata ialah bagaimana hendak 'upgrade'. Makan, tidur semuanya fikir tentang upgrade. Yang berlegar di dalam kepala ialah problem statement, research questions, analytical framework dan skop pengajian. Asyik berfikir bila nak book sesi pembentangan pertama dan 'timing' yang baik mengumpulkan panel2 utk upgrade. Yang menjadi 'concern' kita ialah samada rakan-rakan yang sama masuk dengan kita dah upgrade ke belum. Lepas ke tak, dengan modifikasi ke tak etc..

Waktu itu, kita tak dapat selami pengalaman rakan-rakan lain di peringkat lain pengajian - samada yang sedang 'stuck' menulis, atau yang sedang kelam kabut memohon lanjutan pertama, apatah lagi yang hendak 'submit' atau viva. Itu adalah perkara yang pada waktu itu dirasakan akan difikirkan kemudian.

Apabila tiba masanya melalui proses2 tersebut, barulah terkial-kial nak mendapatkan pengalaman org lain. Masa tu barulah kita imbau pengalaman kawan2 yg sudah melaluinya dan berkata, 'oh beginilah yg mereka rasa pada waktu itu...'

Intention to Submit - dlm code PhD sudah tertulis bahawa pelajar perlu mengisi borang ini sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum viva. Secara kasarnya saya tahu perkara ini. Tetapi yang tidak saya ketahui ialah di dalam borang tersebut kita perlu menentukan siapa external, internal examiner dan convener kita. Utk menentukan itu, kita kena berbincang dgn penyelia dan mendapatkan persetujuan mereka. Maknanya, persiapan perlu dibuat lebih awal - (terutamanya bagi mereka yg kesuntukan masa cuti belajar). Walaubagaimanapun, penyelia biasanya tidak akan membuka perbincangan mengenai ini jika dia rasakan penulisan kita belum cukup bersedia utk dinilai. Itulah dilemanya.

Apabila tiba giliran saya utk menghantar, saya mula bertanya kpd yang lain. Bagaimana perkara sebesar ini saya tidak pernah dengar siapa2 membincangkannya dengan terperinci? Pada pengamatan saya, (dan yg saya rasakan sekarang ini) ialah, ini adalah tempoh 'fragile' seorang pelajar PhD. Yang bersarang di dalam kepala ialah, adakah saya dapat melaluinya? Adakah benar saya dapat menghantar thesis dlm jangka masa tersebut? Seyakin mana pun kita, di dalam sudut hati ada rasa takut tersebut. Pada fasa ini jangkamasa tersebut dijadikan garis panduan utk menyiapkan kerja. Kita perlu berusaha dan selebihnya ditentukan oleh Allah swt.
Patutlah ramai yg memilih utk tidak membincangkannya selagi mana tesis belum benar2 dihantar.
Inilah agaknya yg dimaksudkan di dalam bait doa dlm mathurat - 'fa atimma alayya nikmataka'...maka lengkapkanlah atau sempurnakanlah nikmatmu keatas ku...Setelah menikmati pertolongan Allah mengharungi sebahagian besar kerja thesis, sehingga terhasilnya bab2, sehingga SV menyarankan mengisi borang menghantar thesis, sehingga thesis sudah nampak bentuk fizikalnya, maka berdoalah kepada Allah supaya menyempurnakan nikmat itu. Semoga nikmat ini menjadikanku hamba yang bersyukur. Amin.



Cuci tingkap menjelang musim luruh,

Dundee 2013.

No comments: