Sunday, March 06, 2011

perpustakaan dan ofis sendiri

Demi mengekalkan momentum, saya gagahkan juga ke perpustakaan. Bukan senang hendak menukar mood hari ahad, lebih-lebih lagi selepas pulang dari carboot. Tapi, di dalam fikiran saya, idea sedang menari-nari, maka tidak wajarlah saya membiarkannya.

Alhamdulillah, ilham sebegini tidak dtg selalu.

Saya menanggalkan beg yang disandang untuk mencari tempat duduk yg kosong. Sambil-sambil itu saya juga menjenguk tempat fotostet kalau-kalau tiada orang. Saya memilih meja karel bersebelahan tingkap kaca besar.

Tetapi sejak bila pula perpustakaan jadi hiruk pikuk. Di sebalik meja karel kedengaran suara hembusan hingus sekuat hati setiap setengah minit. Di belakang saya pelajar cina tanah besar sedang berbual dengan rancaknya melalui telefon. Di sebelah kanan saya dua orang pelajar scottish ber skype menggunakan laptop. Dan nun di sebelah utara barat saya beberapa pelajar Afrika sedang berdebat sesuatu. Mujurlah saya boleh menelaah walaupun bingit begitu. Mungkin juga kerana saya sudah mula memahami undang-undang EU dalam konteks kerja saya yang selama ini sgt memeningkan kepala. Jika saya berada di rumah, sudah tentu saya sudah tidur atau bermain puzzle dengan muadz yang baru dapat dua set puzzle baru dari carboot.

Tidak mengapa, hari sabtu dan ahad sahaja saya berkemungkinan menelaah di perpustakaan (main library). Itupun jika tiada aktiviti komuniti atau aktiviti senggang lain. Hari-hari biasa saya berada di ofis pelajar PhD di bangunan berasingan ataupun di perpustakaan undang-undang. Di ofis kami, keadaan adalah amat berbeza. Sebatang pen sahaja jatuh, kami akan kata 'Sorry'. Jika ada telefon yang lupa dimatikan atau dimod senyapkan berbunyi, kami akan kata 'Sorry', dan terus keluar dari ofis tersebut.Jika ada perbincangan yg agak panjang, kami akan berbual di luar. Kadang-kadang, jika kami bersembang juga, akan kedengaran bunyi suara berbisik dan gelak-gelak kecil sahaja. Sudah tradisi begitu di ofis kami. Sehinggakan ada kawan kami berdengkur, dengkurannya terdengar begitu kuat sekali di dalam ofis itu. Oh ya, tidak lupa juga bunyi perut. Itu yang menyebabkan saya terpaksa pulang awal pada bulan puasa atau ganti puasa kerana perut berbunyi amat kuat. Ia tidak mengganggu orang, tapi saya yang tidak selesa apabila didengar orang. Di sini perut berbunyi adalah normal, mungkin kerana cuaca yang berangin. Untuk mengelakkannya, orang sini kata makan oat...dan kalau ikut sunnah nabi Muhammad s.a.w kunyah makanan betul-betul dan jangan makan terlampau laju, insyaAllah perut tidak kembung atau berangin.

Ofis kami buka juga pada hari sabtu dan ahad, tetapi orang tidak ramai dan koridornya gelap. Saya juga takut menggunakan lif, bimbang sangkut dan tiada orang yang dpt datang selamatkan.

DSC_0837


Saya telah berjaya memfotostet sebahagian buku yang diberi pinjam oleh penyelia saya. Ada lagi satu buku inter-library loan yang belum saya buat salinan. Kalau di Malaysia sudah tentu saya tinggalkan sahaja buku tu di kedai fotostet BBB dan kutip kemudian. Tak payah pening kepala. Di sini saya kena fotostet sendiri. Sangat letih. Kalau tak fotostet, bimbang pula buku itu diperlukan lagi dan nak pinjam semula melalui interlibrary loan susah pula. Saya amat berterimakasih kepada penyelia saya yang tidak pernah lokek memberi pinjam buku. Saya tidak minta, dia yang sungguh-sungguh suruh saya rujuk.

Sampai sahaja di rumah, saya buka peti dan keluarkan smoked makarel. Saya bakar smoked makarel tu dan buat air asam. Lepas tu makan dgn nasi panas-panas....sedapnya masha allah.

No comments: