Saturday, August 14, 2010

Gantung Kuali

Baru ingat nak gantung kuali bulan ramadhan ni, tapi tadi pergi Mathews (kedai menjual makanan oriental)terjumpa pulak kepala ikan kod dan salmon 50p dan 70p sahaja. Kalau convert RM dalam lebih kurang RM3, murah tu. Buat kari kepala ikan atau masak lemak cili api mesti sedap.Ehm,simpanlah dulu dlm peti, sebab malam ni nak berbuka puasa di masjid.InsyaAllah.
DSC_0248

DSC_0249

Kepala ikan di sini murah sebab orang putih memang tak makan benda ni. Dulu, kepala ikan ni memang tidak ada harga dan dibuang begitu sahaja, tapi apabila mereka dapat tahu kepala ikan dimakan oleh orang asia, mereka mula menjualnya.

Antara barang yang aku angkut dari mathews ialah tepung beras, tepung pulut, beras pulut, santan, lengkuas dan serai. Stok ramadhan dan raya kot.
DSC_0247

Setakat ni, barang masakan yg biasa digunakan di Malaysia boleh didapati di kedai mathews tu, sebab kita share bahan masakan/makanan yang sama dengan orang Thailand. Ada banyak produk Thailand di situ. Aku selalu tanya kawan Thai aku kalau ada barang-barang yang aku tak jumpa. Dia yang cdgkan, contohnya kalau nak dapatkan udang yg besar,murah dan belum dimasak, aku patut pergi ke Freshfarm.Memang sedap, tapi udang tu dah dikupas dan tiada kepala serta ekor.

Barang yang masih belum dijumpai disini ialah daun kesum, bunga kantan, sayur keladi, daun pisang..atau aku yang masih belum explore lagi.

No comments: